Co je Metaverse?

V současné době se metaverse stává čím dál tím důležitějším tématem v oblasti technologie. V budoucnu se však očekává, že bude hrát stále významnější roli i v našem každodenním životě a že se stane jedním z klíčových prvků digitálního světa.  Co můžeme očekávat od virtuální reality, kde nepůjde jen o hraní her, ale bude se jednat o prostor k sociální komunikaci, práci či vzdělávání? Co je to vlastně metaverse?

 


Celosvětový virtuální svět

Koncept „metaverse“ se poprvé objevil v science-fiction literatuře v 60. letech 20 století a od té doby se stal centrem pozornosti mnoha technologických nadšenců. Jako první ho použil spisovatel Neal Stephenson v jeho knize Snow Crash z roku 1992. Ve své knize popsal futuristický svět, kde se virtuální realita a skutečný svět spojují v jednu komplexní a propojenou síť. Toto dílo inspirovalo mnoho následujících prací a výzkumů a pojem „metaverse“ se stal jedním z klíčových pojmů v oblasti virtuální reality a technologií.

Začátkem 90. let se objevily první virtuální světy jako Second Life a Active Worlds, kde uživatelé mohli vytvářet své vlastní avatary a procházet si světem plným interaktivních objektů. Už tyto virtuální světy se staly oblíbenými pro svou možnost setkávání s lidmi z celého světa a svou flexibilitu v kreativním vyjádření.

Metaverse je pojem označující celosvětovou virtuální realitu, která propojuje různé virtuální světy a platformy. Je to virtuální prostor, ve kterém se mohou lidé setkávat, komunikovat a vytvářet virtuální zážitky. Tyto zážitky mohou být podobné skutečnému světu, ale také mohou být nereálné, tedy fantastické a smyšlené. Tento virtuální prostor může být vytvořen pomocí různých technologií, jako jsou například virtuální realita, rozšířená realita a 3D animace. Metaverse by měl sloužit jako prostor pro sociální komunikaci, hraní her, práci, vzdělávání a další aktivity. To vše bude fungovat bez ohledu na geografickou vzdálenost.

 

Metaverse není Meta

Pojem metaverse není žádným produktem společnosti Meta, tedy bývalého Facebooku. Mark Zuckerberg se sice snaží, aby společnost Meta měla zásadní vliv na to, jak bude virtuální svět vypadat, avšak pojem metaverse vznikl mnohem dříve, jak jsme již výše zmínili. Je tedy důležité si uvědomit, že metaverse není jedna konkrétní společnost. V současnosti existuje mnoho společností, které pracují na vývoji a budování virtuálního světa a každá z nich má své vlastní specifické funkce a vlastnosti. Tyto společnosti mohou být od malých start-upů až po velké technologické giganty jako je právě Meta nebo Google.

Společnost Meta je v současné době jednou z největších společností, která se zabývá metaversem. Specializuje se na vývoj softwaru pro virtuální světy a nabízí platformu pro vývojáře, aby mohli vytvářet a publikovat své vlastní aplikace a hry v rámci metaverse.  I přesto, že se právě společnost Meta snaží být jedním z vedoucích hráčů v oboru metaverse, metaverse samotný není společností. Je to koncept, který přesahuje jednu konkrétní společnost a má potenciál ovlivnit celou společnost a způsob, jakým lidé komunikují a pracují. V budoucnu se tedy může stát, že metaverse bude tvořen mnoha virtuálními světy, které budou spojeny do jednoho celku.

 

Metaverse a školství 

Nová dimenze pro vzdělávání. To je propojení metaverse a školství. Koncept digitálního světa, metaverse, má velký potenciál změnit způsob, jakým se učíme a jakým se vyučuje. Metaverse, tedy rozšířená realita nebo víceúrovňový virtuální svět, se stává čím dál tím více populárním. A jeho využití má široké spektrum, které zasahuje i do oblasti vzdělávání. Metaverse může být využito jako místo pro vzdělávání. V posledních letech se uvažuje nad tím, jak umožnit studentům získat vzdělání v interaktivním prostředí, kde mohou získávat zkušenosti a učit se prostřednictvím hry. Metaverse nabízí možnost učitelům vést virtuální třídy, ve kterých se studenti budou výuky účastnit z pohodlí svého domova. Virtuální prostory umožňují studentům pracovat společně na projektech, komunikovat v reálném čase, což má velký potenciál pro rozvoj týmových dovedností.  Školství může metaverse využít také k interaktivnímu vzdělávání, skrze které mohou studenti navštěvovat virtuální prostředí, ve kterých mohou zažít a vyzkoušet si různé situace. Propojovat nejen studenty samotné, ale i školy, a to v mezinárodním měřítku, to je jedním z mnoha cílů metaverse.  Vzdělávání tak může být dostupné pro studenty po celém světě bez ohledu na geografické omezení. Právě rozšíření přístupu ke vzdělání a lepší podmínky pro studenty, kteří nemají přístup k tradičním vzdělávacím institucím, je velkým tématem v oblasti virtuálního vzdělávání.

 

Budoucnost

Využití metaverse je nekonečné. Má velký potenciál stát se alternativou k fyzickému světu. Stát se platformou pro obchod, kulturu a společenskou interakci. V plánu je využití metaverse pro online nákupy, pro prodej, ale také jako prostor pro virtuální konference a setkání. Samozřejmostí je jeho využití pro zábavu. Lidé budou moci navštívit virtuální kluby, koncerty a další zábavní akce. Jeho vývoj vyžaduje interdisciplinární spolupráci mezi technickými experty, designéry a umělci. Avšak s tímto vším se pojí ještě mnoho práce. Je důležité poznamenat, že vývoj metaverse je stále v počáteční fázi a že je ještě potřeba vyřešit mnoho technologických, etických a právních otázek.

×